Van baan kwijt naar de baan op
Datum: 6 juni 2019Wie overdag iets bestelt, kan het ’s avonds in huis hebben; de 24-uurseconomie doet de sector transport en logistiek op volle toeren draaien. Maar waar wordt gevraagd, moet ook worden geleverd. De sector schreeuwt om handen. Er zijn grofweg 7.400 chauffeurs nodig en 9.600 man voor warehouses.
Caroline Blom, beleidsadviseur onderwijs en arbeidsmarkt bij werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN), en Jeroen van den Ende, managing director Port of Zwolle (het gezamenlijke havenbedrijf van Zwolle, Kampen en Meppel) geven hun visie op human capital in de sector transport en logistiek.
Natuurlijke aanwas loopt terug
‘We hebben steeds meer mensen met grijze haren en steeds minder schoolgaande jeugd. De natuurlijke aanwas van werknemers loopt dus terug. Natuurlijk kunnen we ook robotiseren en automatiseren, maar ook daarvoor moeten mensen worden opgeleid’, stelt Blom. ‘De oplossing is de inclusieve arbeidsmarkt, dat iedereen meedoet. Want als alle ‘voor de hand liggende mensen’ werk hebben, moeten we als maatschappij breder gaan kijken. Dus ook naar mensen die nu thuis zijn vanwege een handicap. Mijn mening is dat een handicap absoluut niks zegt over intelligentie. Met extra hulp, een praktische aanpassing of begeleiding, kunnen heel veel mensen meedoen’, zegt de beleidsadviseur nadrukkelijk. ‘Laatst hoorde ik over een jongen met straatvrees. Een werkgever die in hem geloofde, had het geduld en de aandacht die nodig waren. De jongen werd verhuizer en inmiddels is hij manager van een afdeling. De ruimdenkendheid en vooruitstrevendheid van zo’n werkgever vind ik een mooi voorbeeld van sociale innovatie.’
De inclusieve arbeidsmarkt is de oplossing. Iedereen kan meedoen
Caroline Blom, beleidsadviseur onderwijs en arbeidsmarkt bij werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN)
Volgens Van den Ende is de zienswijze van Blom direct ook een goede manier om te voorkomen dat de groei van Regio Zwolle resulteert in drop-outs. ‘Zodra een regio groeit, wordt alles anoniemer. Anonimiteit zorgt voor een hoger percentage drop-outs, mensen die niet meekunnen in het tempo en de eisen van vandaag de dag. Dus de inclusieve arbeidsmarkt is niet alleen economisch gezien belangrijk, maar ook maatschappelijk.’
Zij-instromers van harte welkom
Blom houdt bovendien ogen en oren open voor mensen die bij andere bedrijven boventallig zijn. ‘Zij-instromers zijn ontzettend welkom in de transport en logistiek. Toen V&D failliet ging, was dat voor de direct betrokkenen natuurlijk rot, maar in de transport en logistiek konden ze meteen aan het werk’, zegt ze. ‘Dat geldt ook voor al die mensen die door de digitalisering niet meer nodig zijn in het bank- en verzekeringswezen.’
Als alle ‘voor de hand liggende mensen’ werk hebben, moeten we vérder kijken
Jeroen van den Ende, managing director Port of Zwolle
Volgens Van den Ende hebben werkgevers een verantwoordelijkheid richting werknemers die binnen de betreffende branche op termijn niet meer nodig zijn. ‘Ik ken voorbeelden van werknemers die van hun baas een voorstel voor een nieuwe baan kregen, bij een ander bedrijf. Als ergens een functie ophoudt te bestaan, is er altijd ergens anders weer een nieuwe ontwikkeling die werk genereert.’ Blom vult aan: ‘Bovendien heeft de werkgever eerder door dat een baan verdwijnt dan de medewerker. Het begint dus echt bij de werkgever. Toch geven we vanuit TLN ook ‘awareness-workshops’ voor werknemers. Daarin werken we aan sociale innovatie. We stellen vragen als ‘Werk je hier over vijf jaar nog?’ En ‘Zo niet, waar dan wel?’ Sommigen hebben daar nog nooit over nagedacht. En online kunnen werknemers testjes doen, bijvoorbeeld om hun sterke kanten te ontdekken. Zo zetten we ze op het spoor van een plan B.’
Langer door met lichter werk
Voor opleiding zijn er vouchers van SOOB, het opleidings- en ontwikkelfonds van sociale partners in de sector Transport en Logistiek. Geregeld komen daar ‘upgrades’ uit voort, mensen die zich verder ontwikkelen binnen de sector. Blom: ‘We zien dat bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs die veel stops onderweg hebben en dan veel sjouwen soms door willen leren om ander soort vervoer te mogen doen. Tanktransport bijvoorbeeld. Dat werk is fysiek lichter, waardoor ze makkelijker tot hun 66e door kunnen.’