Skip to main content
Verhalen uit de regio

Van bijscholing voor monteurs, naar een leven lang ontwikkelen met zijn allen

Datum: 12 december 2023

Autobedrijf Franken verkoopt, onderhoudt en repareert auto’s van Opel en Ford. Het bedrijf heeft vestigingen in Nunspeet, Elspeet en Putten. Met steun vanuit Ontwikkelfonds Regio Zwolle volgden vijf medewerkers die voorheen niet meededen aan bijscholing, nu ook een cursus. Een aanrader, zegt mede-eigenaar Erwin Franken. ‘Ik merk nu al verschil in de manier waarop zij onze klanten verder helpen.’

Is scholing een vast onderdeel van jullie personeelsbeleid?

‘Dat was het niet. Tenminste, niet echt voor onze serviceadviseurs en receptionisten. Bij de monteurs is de scholing wel verplicht, omdat we als servicedealer kwaliteit willen garanderen voor de klant. Vanuit de importeur volgen zij alle cursussen en dit loopt het hele jaar door. Maar we hadden geen schema of een ontwikkelplan en we gaan ons beleid nu aanpassen.’

‘We stellen opleidingen niet verplicht, maar gaan het wel meer stimuleren’

Een ontwikkelplan voor iedere medewerker dus?

‘We zijn voor alle medewerkers ontwikkelplannen aan het opstellen, met daarin competenties, vaardigheden en ontwikkelmogelijkheden. We stellen opleidingen nog steeds niet verplicht, maar we gaan het wel meer stimuleren. Zo komt iedereen aan bod, waaronder ook de serviceadviseurs en receptionisten. In de autobranche volgen innovaties elkaar snel op. Alleen door scholing kun je bijblijven. En klanten verwachten en verdienen natuurlijk professionaliteit.’

Jullie bedrijf ontving een bijdrage van het Ontwikkelfonds. Hoe kwamen jullie op het idee om een aanvraag te doen?

‘Ik hoorde over Upgrade jezelf en het Ontwikkelfonds via Bedrijvenkring Nunspeet. Toevallig had ik een week eerder bij de serviceadviseurs geïnventariseerd of er behoefte was aan bijscholing. En dat was er. Dit kwam dus heel mooi uit.’

Welke opleidingen hebben de serviceadviseurs gevolgd?
‘Eén van hen heeft een cursus leidinggeven gevolgd. De andere vier volgden een cursus met extra aandacht voor klantontvangst en commerciële vaardigheden. Het was een cursus op locatie bij INNOVAM, met een trainingsacteur die zich voordeed als klant. Die praktische kant vonden de deelnemers een grote meerwaarde. De theorie werd er tastbaar door; ze konden het meteen in de praktijk brengen.’

‘Opleiden kost geld; wij hadden deze opleidingen zeker ook gedaan zonder het Ontwikkelfonds, maar dan niet allemaal tegelijk’

Waarom raad je het andere werkgevers aan om gebruik te maken van het Ontwikkelfonds?

‘Opleiden kost geld en niet ieder bedrijf heeft die middelen. Wij hadden deze opleidingen zeker ook gedaan zonder de hulp van het Ontwikkelfonds, maar dan niet voor alle medewerkers, of in ieder geval niet voor allemaal tegelijk. Wat heel jammer zou zijn geweest, want we merken dat het ons verder brengt. Het valt me nu al op dat de receptionisten klanten creatiever benaderen en dat ze gerichtere taken geven aan de monteurs. De aanvraag indienen bij het Ontwikkelfonds was trouwens eenvoudig. Dat is voor iedere werkgever goed te doen.’