Bij De Nieuwe Zorg Thuis werken veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Datum: 6 december 2024DNZT (De Nieuwe Zorg Thuis) in Meppel levert huishoudelijke hulp aan cliënten in het noordoosten van Nederland. Een groot deel van de 1.100 medewerkers heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. En dat is niet alleen te danken aan de ‘SROI-verplichting’, vertelt HR-adviseur Els Looijen.
”‘We willen een inclusieve organisatie zijn’
Wat verstaan jullie onder SROI (Social Return on Investment)?
‘Bij DNZT is de slogan: ‘Niemand mag aan de zijlijn staan’. En dit is ook de kern van SROI. We streven ernaar een inclusieve organisatie te zijn waar iedereen een plek kan vinden, ongeacht hun achtergrond. We willen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aantrekken en hen de kans geven om zich hier te ontwikkelen. In Zwolle hebben we bijvoorbeeld een project opgezet om statushouders te werven voor ons werk: hulp bij het huishouden voor mensen die dit niet langer zelf kunnen. In Zutphen loopt in samenwerking met het UWV een buddyproject. Daarbij doen kandidaten in een beschermde omgeving werkervaring op met hulp van een speciaal daarvoor getrainde collega. Daarnaast experimenteren we met een vertaalsysteem voor anderstaligen, zodat ook mensen die minder goed Nederlands spreken kunnen communiceren met de cliënten waarbij ze werken. Deze projecten helpen ons om de diversiteit op de werkvloer te vergroten.’
Hoe zetten jullie mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in?
‘We werken veel met mensen vanuit de Participatiewet en mensen met een Wajonguitkering. Daarnaast richten we ons op jonge schoolverlaters die nog niet weten wat ze willen. Om deze mensen te bereiken, onderhouden we contacten met jobcoaches van de arbeidsmarktregio’s en medewerkers van het UWV. Het voordeel van huishoudelijk werk is dat je er geen diploma voor hoeft te hebben. Het is dus heel laagdrempelig.’
Hoe helpen jullie mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een goede start?
‘We kijken per individu wat nodig is om te ‘landen’ in onze organisatie en bieden maatwerk. Sommige medewerkers willen eerst twee weken meelopen met een collega, of hebben behoefte aan een collega die de eerste paar keer meegaat naar een cliënt. Dat regelen we dan. Dat geldt overigens voor al onze medewerkers. Het enige onderscheid dat we maken, is dat medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, in tegenstelling tot onze reguliere medewerkers, jaarlijks een functioneringsgesprek krijgen. Dat hebben we ingevoerd naar aanleiding van onze PSO-certificering.’
Wat houdt de PSO-certificering in en waarom hebben jullie hiervoor gekozen?
‘De PSO-certificering is een keurmerk voor sociaal ondernemen. We wisten al dat we op de goede weg waren met SROI, en dat het bieden van werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in ons DNA zat. Toen we hoorden over de PSO, realiseerden we ons dat het ons imago zou versterken en ons kon helpen om te laten zien wat we al doen en hoe we ons nog verder kunnen ontwikkelen.’
Wat heeft die PSO-certificering jullie gebracht?
‘De certificering heeft ons vooral nieuwe contacten met gemeenten en waardering voor ons werk gebracht. Het heeft ons ook bewuster gemaakt van hoe we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt beter kunnen ondersteunen. We hebben geleerd dat we niet alleen moeten focussen op het werven, maar ook op het binden van deze medewerkers door de juiste begeleiding te bieden, vandaar die functioneringsgesprekken.’
Krijgen jullie in aanbestedingen vaak het verzoek om SROI toe te passen?
‘Ja, dat gebeurt steeds vaker. Bij 11 van de 43 gemeenten waarvoor we werken, is SROI verplicht bij aanbestedingen. Gemeenten hechten steeds meer waarde aan de sociale impact van hun aanbestedingen, waarbij vaak een percentage van de omzet aan een sociale bijdrage gekoppeld wordt, meestal rond de 5 procent.’