Skip to main content
Verhalen uit de regio

De waarde van een inclusief personeelsbeleid

Datum: 7 mei 2025

‘Geef je iemand een kans, dan krijg je loyaliteit in viervoud terug’

“Ik ben trots op het teamgevoel binnen onze bedrijven. Daar heeft aandacht voor inclusiviteit zeker aan bijgedragen. En dat versterkt ook weer onze gastvrijheid”, zegt Henk Schippers die samen met partner Arno de Boer vijf horecazaken in Zwolle runt. Ondanks zijn pleidooi voor een inclusief bedrijfsleven is hij ook eerlijk en realistisch: “Het is soms ook gewoon heel lastig…”

Inclusiviteit is hem ‘met de paplepel ingegoten’, vertelt Schippers in Kantoor bij de Boer, een van de vijf zaken die onder De Horecamannen vallen. “Mijn vader kreeg al voor mijn geboorte een bedrijfsongeval. Hij viel van een vrachtwagen. Uiteindelijk is hij afgekeurd en kwam hij met een uitkering thuis te zitten. Hij hoefde niet meer mee te doen. Ik heb ervaren hoeveel impact dat op die man en op ons gezin had. Van een trotse, zelfbewuste man veranderde hij in iemand met een minderwaardigheidscomplex.”

Een wij-gevoel

Onbewust gaf die situatie richting aan het zakelijke leven van zoon Henk. Hij werkte lang voor een re-integratiebedrijf en ook in zijn horecabestaan vindt hij inclusiviteit belangrijk. Structureel lopen leerlingen van De Twijn en Landstede stage bij De Horecamannen. Ook werken medewerkers met een andere culturele achtergrond en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij een van de zaken. “Ze dragen bij aan een soort mildheid en een wij-gevoel binnen onze teams. Dat vind ik mooi om te ervaren. Ik denk dat onze gasten dat ook ervaren”, zegt Schippers.

Loyaliteit in viervoud

Het zijn waardes die niet in geld zijn uit te drukken. Winst zonder direct financieel voordeel. “Als je mensen een kans geeft, dan krijg je loyaliteit in viervoud terug. Mensen die 48 keer zijn afgewezen, bloeien helemaal op als ze wél een keer aan de slag mogen. Soms heeft iemand die op een dood spoor zit een opstapje nodig. Als ze dan ook nog je team versterken, voelt dat echt als een beloning voor je beleid.”

Niet altijd eenvoudig

Maar inclusief ondernemen is niet altijd eenvoudig, zegt hij. Zonder wrijving geen glans. “Sommige mensen zijn bijvoorbeeld niet zo flexibel. Niet omdat ze dat niet willen, maar omdat ze niet kunnen. Ook ligt het verzuim wat hoger. Daardoor moet je met je personeel wat ruimer in je jasje zitten, zodat je ook op het laatste moment uitval kunt opvangen. En tegelijkertijd kan het niet zo zijn dat de rest van je team daarvoor steeds moet opdraaien. Je moet heel goed in de gaten houden wat je team aan kan.”

Culturele verschillen

Ook werken met medewerkers uit andere culturen vraagt soms het nodige, merkt Schippers in de praktijk. Hij geeft het voorbeeld van een medewerker die zonder te kloppen zijn kantoor binnenkwam. “Ik zat net in een telefoongesprek en wuifde hem met een handgebaar de deur uit. In Nederland is dat heel gebruikelijk, maar die jongen had het als respectloos ervaren. Tegen dat soort gevoeligheden loop je best vaak aan.”

Onderling begrip

Maar het zijn situaties die ook weer bijdragen aan onderling begrip. Schippers leert er nog bijna dagelijks van. “Je groeit zelf ook door het omgaan met verschillende soort mensen. Al was het maar omdat je meer te weten komt over andere culturen en religies. Ik ben er trots op dat onze medewerkers ondanks alle verschillen toch een goed en hardwerkend team vormen. We zien allemaal dat je met z’n allen verder komt dan alleen.”

Wees niet te bang

Voor ondernemers die ook meer inclusieve stappen wil zetten, heeft Schippers twee tips die hij verwoordt in gezegden: “Wees niet te bang. Geef iemand gewoon een kans. Maar als het niet gaat, dan gaat het niet. Als je ontdekt dat een nieuwe medewerker geen match vormt met je bedrijf, moet je dat vertellen. Hoe lastig dat bij deze doelgroepen ook is. Je weet dat een boodschap extra hard aan komt, als iemand al veel vaker heeft gehoord dat hij niet geschikt is voor een functie.”

Niet voor het geld

Ook adviseert Schippers om de voorkeur te geven aan contacten met UWV, de gemeente en Tiem. “Commerciële bureaus krijgen betaald voor plaatsingen, maar daarna zijn de contacten vaak moeizaam. Bij WSP kun je altijd terugvallen op goede jobcoaches die je op een breed terrein ondersteunen”, vertelt Schippers. Tenslotte nog een laatste advies: “Loonkostensubsidies maken inclusiviteit op de arbeidsmarkt zeker laagdrempeliger, maar het gaat er om dat je de waarde van dit onderwerp inziet. Doe je het voor het geld, doe het dan vooral niet.”

Onderdeel van de campagne Gastvrijheid Werkt!

Werken in de vrijetijdssector is méér dan een baan. Het is innovatie, gastvrijheid, technologie en vooral werkplezier. Hier bouwen we niet alleen aan vakanties en belevingen, maar ook aan de toekomst van werk! In Regio Zwolle positioneren en ontwikkelen we de sector, samen met partners, als aantrekkelijke werkgever voor iedereen. Deze campagne is een initiatief van Sectortafel Vrijetijdseconomie Regio Zwolle, waarmee we onder andere op imagoversterking van de sector inzetten en vooruitstrevende samenwerkingen en projecten aanjagen. Wil je kennismaken, heb je een idee of behoefte om te sparren? Neem contact op met netwerkregisseur Anieke van Wijnen via 06-30998767 of a.van.wijnen@zwolle.nl.