Skip to main content
Verhalen uit de regio

Van zoeken naar mankracht naar het creëren van mankracht

Datum: 6 juni 2019

Vliegtuigbouwer Fokker kreeg begin dit jaar een order van tussen de 300 en 400 miljoen euro. Fokker maakt motoronderdelen voor de F-35 lightning II, ook wel bekend als de Joint Strike Fighter (JSF). Het bedrijf breidt uit, mede vanwege de miljoenenorder. Op het moment van schrijven staan zestig vacatures open. Directeur Mischa Baert vertelt hoe het bedrijf aan goede mensen komt en stelt een van de jonge talenten voor.

Mischa Baert, directeur van Fokker. Foto: Peter Timmer

Patrick Bos (26 jaar) is een van de talenten van Fokker. Hij was 21 jaar toen hij op Fokkers bedrijfsschool terechtkwam. ‘Ik had ondernemen en detailhandel gestudeerd, op het mbo, niveau 4. Daarmee kwam ik in een winkel te werken, maar dat was niks voor mij. De connectie met de klanten was leuk, maar als er geen drukte was, had ik niks te doen.’

Een kennis wees hem op de bedrijfsschool van Fokker. En zo maakte Bos op 21-jarige leeftijd een carrièreswitch; hij ging de techniek in. ‘Terwijl ik op de bedrijfsschool zat, heb ik ook nog mbo niveau 4 Middenkader engineering gedaan. Nadat ik beide diploma’s op zak had, ging ik als meetoperator aan de slag bij Fokker. Al snel wilde ik de volgende stap zetten. Nu ben ik bezig met mijn hbo-studie Technische bedrijfskunde. Mijn werkgever betaalt mijn studiekosten.’

Ik geef nu leiding aan een team van achttien man

Patrick Bos, talent bij Fokker

‘Dat ik toen al die functie zou krijgen, had ik niet gedacht toen ik hier begon met mijn niveau 2 opleiding binnen de bedrijfsschool. Ik geef nu leiding aan een team van achttien man’, zegt Bos enthousiast.

‘Ik ben blij met de kansen die ik hier heb gekregen. Ik vind het ook bijzonder dat ik als student van de bedrijfsschool al loon kreeg. Ik woonde in die tijd al samen en er moest dus ook brood op de plank komen. Ik denk niet dat ik de stap naar de techniek zou hebben gezet als ik geen salaris zou hebben gekregen.’

Zonder opleiding in de techniek aan het werk gaan, dat was sowieso geen optie, legt Bos lachend uit. ‘Ik was totaal niet technisch onderlegd. Om maar een voorbeeld te geven: toen de docent in een les begon over de basterdvijl, dacht ik direct aan basterdsuiker.’

Twee keer zoeken

‘Wij willen de beste mensen hebben, maar er zijn meer bedrijven die dat willen’, zegt directeur Mischa Baert over de zoektocht naar werknemers in de techniek. ‘Wij hebben geluk met onze goede naam en er zijn aardig wat mensen die in de vliegtuigindustrie willen werken, maar toch – in de huidige arbeidsmarkt moeten we twee keer zoeken om de juiste mensen te vinden.’

In deze arbeidsmarkt is het twee keer zoeken naar de juiste mensen

Mischa Baert, directeur van Fokker

Dat doet Fokker via meerdere kanalen. De opvallendste zijn de speeddatesessies en de bedrijfsschool. ‘Tijdens de speeddates schuiven mensen via uitzendbureau Randstad en via ons LinkedIn-netwerk aan bij onze teamleiders. Zo krijgen ze over en weer binnen een paar minuten een indruk.’

Lans breken voor de mbo’er

De bedrijfsschool daarentegen, is een zaak van langere adem. In twee jaar tijd leidt Fokker in samenwerking met Alfa College leerlingen op tot monteur vliegtuigtechniek op mbo niveau 2. ‘De leerlingen krijgen in het eerste jaar vooral theoretische basiskennis. Dan zijn ze meer op school dan hier in de fabriek. In het tweede jaar lopen ze hier stage en zijn ze dus aan het werk. We betalen ze tijdens de opleiding al een salaris. Na twee jaar krijgen ze een diploma. Hoewel we geen baangarantie kunnen geven, gaat 99 procent van de leerlingen hier aan de slag. Jaarlijks vullen we vijftien vacatures op deze manier in.’

Baert wil van de gelegenheid gebruik maken om een lans te breken voor de mbo’er. ‘Mensen die met hun handen werken, hebben we hard nodig. Het is jammer dat er wordt gesproken in termen van ‘middelbaar’ en ‘hoger’ beroepsonderwijs en ‘laag’ en ‘hoog’ opgeleid. We hebben de monteur, de bakker en de loodgieter nodig. Ik ben blij dat Fokker bijdraagt aan de waarde van de mbo’er.’