Skip to main content
Verhalen uit de regio

Van álles doen, naar dát doen waar je goed in bent

Datum: 11 juni 2019

De ‘cowboys’ van het Zwolse online activatiebureau Triggerfish hebben na tien jaar pionieren een stap naar volwassenheid gezet. Nog altijd rebels, maar met de juiste verantwoordelijkheden voor de juiste teamleden, volop ruimte voor ontwikkeling en inspiratie én een duidelijke koers creëert het bedrijf een ‘great place to work’. Sander van den Dries, oprichter en eigenaar, vertelt.

Sander van den Dries. Triggerfish, Zwolle

‘We vierden afgelopen jaar ons tienjarig jubileum. Al die jaren zijn we gegroeid en we groeien nog steeds rustig door. In die groei lopen we tegen vraagstukken aan. De grootste uitdaging was ontdekken waar ieders kwaliteiten liggen en welke typen collega’s we nog misten. Zelf ben ik een typisch ‘geel’ persoon (volgens de kleurenleer van DISC, red.); ik ben creatief en wil anderen inspireren. Waar ik minder sterk in ben, is hoe zet je je organisatie neer, qua systemen en processen. Van origine ben ik iemand die tegen alles aantrapt wat regeltjes en protocollen voorschrijft.

De uitdaging: ontdekken waar ieders kwaliteiten liggen en zien wat we nog missen

Sander van den Dries

Binnen het team hebben we gekeken of iedereen op de juiste plek zat en of we een gevarieerd team hadden. Van oorsprong hadden we veel ‘rode’ en ‘gele’ mensen. Ambitie en creativiteit, om het zo maar te zeggen. Nu is het team meer in balans. We hebben nu ook mensen die voor orde en structuur zorgen en die de teams bij elkaar houden. Er zijn bovendien mensen bij gekomen met meer senioriteit. Waar we vroeger selecteerden vanuit het idee dat we er vrienden mee konden zijn, kijken we nu veel meer naar professionele expertises en rolverdeling.

Om te komen waar we nu staan, zijn er meerdere coachingstrajecten geweest voor de teamleden. Daarin was er aandacht voor hun persoonlijke ontwikkelpunten. We hebben DISC-profielen laten maken, zodat we ons bewust zijn van elkaars eigenschappen en krachten.’

Triggerfish, Zwolle

Inspiratie

‘Nu we zo’n gevarieerd team hebben staan, waarvan de leden elkaar aanvullen, is het zaak om ons te blijven ontwikkelen. We hebben een pot voor de hele organisatie. Dat is niet meer zoals we voorheen hadden, een opleidingsbudget. Het is een inspiratie- en ontwikkelbudget. Iedereen weet wat het budget is. Wie naar een cursus, training, seminar of beurs wil, overlegt met zijn team of die dat ook een goed idee vinden. We hebben twee voorwaarden: Triggerfish en het team moeten er beter van worden én het moet bijdragen aan je eigen ontwikkeling. Om opleiding en inspiratie op te doen, krijgt ieder teamlid zes dagen per jaar vrij. Ze gaan naar bijvoorbeeld de designbeurs in Milaan. We besteden meer geld aan opleiding dan aan onze eigen marketing. De mensen zijn ons kapitaal.’

We besteden meer geld aan opleiding dan aan onze eigen marketing

Sander van den Dries

Inclusief

‘In ons team staan we ook open voor mensen voor wie een baan binnen een regulier bedrijf niet vanzelfsprekend is. Een van onze teamleden heeft een Wajong-uitkering. Het begon als een integratietraject en hij werkt hier nu al vijf jaar als programmeur. Een van de dingen waarmee hij rekening moet houden, is spanning. Dan kun je denken, dat is moeilijk binnen een branche die bol staat van de deadlines. Maar je kunt ook als team zorgen dat hij een goed gevoel houdt. Want als hij ontspant, doet hij zijn werk hartstikke goed.’