Skip to main content
Podcast

Maak (oud)medewerkers de grootste fans van je bedrijf

Datum: 10 december 2021

Hoe houd je medewerkers gemotiveerd en betrokken? En wat kan een goede onboarding betekenen voor de productiviteit en creativiteit van je medewerkers?

In deze podcast spreken we met Sayma Kuipers. Als HR specialist bij o.a. bij Upgrade jezelf en spreker over leiderschap en teamwork is Sayma thuis in alles wat met mensen te maken heeft. We hebben het over onboarding, offboarding en de waarde van een goede employer journey. Kom te weten “hoe het ‘m zit in de kleine dingen” en hoe je ervoor zorgt dat ook vertrekkende medewerkers ambassadeurs van je bedrijf blijven.

Sayma Kuipers, houdt zich dagelijks bezig met mensen in organisaties en bedrijven. ‘Ik ben er voor de mensen, voor teams. Het gaat om samenwerking, leiderschap en dus ook onboarding. Dus eigenlijk alles wat met mensen te maken heeft, dat doe ik!’

Onboarding begint al bij het sollicitatieproces

‘Heel veel bedrijven denken; iemand komt binnen, we gaan diegene een beetje begeleiden en na twee weken moet iemand wel een beetje geland zijn. De praktijk laat zien dat dat niet zo is. Ook laten heel veel bedrijven mensen een beetje zwemmen.’ Maar volgens Sayma begint het hele onboarden al bij het sollicitatieproces. ‘Tussen het zetten van de handtekening en de eerste werkdag zit vaak nog wel een maand, anderhalf of zelfs twee maand tijd. Voor velen een hele onduidelijke periode. Je hoort misschien een paar weken niks. Wanneer ga je beginnen? Wanneer hoor je hoe je weken eruit zien?’ Wat Sayma betreft de perfecte periode om iemand alvast heel erg welkom te laten voelen, ondanks dat diegene er nog niet is. ‘Goede onboarding doet iets met de productiviteit van mensen die binnenkomen.’ Benieuwd hoe je dat goed aanpakt en meer? Luister dan naar de podcast.