Van zoeken naar personeel naar personeel jou laten vinden
Datum: 8 oktober 2019De tijd van een vacature plaatsen en achterover leunen is voorbij. Werkgevers hebben steeds meer moeite met het vinden van geschikt personeel. Niet gek, want de banen liggen voor het oprapen. Hoe val je als werkgever dan nog op? En hoe zorg je dat werkzoekenden kiezen voor jou in plaats van je concurrent? Het toverwoord: employer branding.
Bij branding gaat het om het onderscheiden van jouw bedrijf, product of dienst, zodat je een voorkeurspositie krijgt bij jouw doelgroep. Simpel gezegd: ervoor zorgen dat anderen jou leuker vinden dan de rest. Ditzelfde geldt voor employer branding, alleen is de doelgroep dan niet jouw (potentiële) klanten, maar je huidige en toekomstige medewerkers.
Alles start met een goed verhaal.
Sander van de Dries – Eigenaar Triggerfish
Alles start met een goed verhaal
Maar hoé zorg je dan dat anderen jou leuker vinden dan de rest? Volgens Sander van Triggerfish start alles met een goed verhaal. Sander: ‘Om te beginnen moet je goed weten wat jou dan zo’n onderscheidende en leuke werkgever maakt. Dit is niet iets wat je zelf even bedenkt, dan val je mogelijk door de mand. Stel dat je jezelf neerzet als een werkgever met oog voor personeel, maar je medewerkers voelen zich niet gezien. Dan krijg je een ongeloofwaardig verhaal wat zelfs tegen je kan werken. Gelukkig heeft ieder bedrijf iets onderscheidends. Het is voor ons de uitdaging om dat naar boven te krijgen en naar buiten te brengen.’
Ieder bedrijf heeft iets onderscheidends.
Sander van den Dries – Eigenaar Triggerfish
Betrek je medewerkers
Het advies is dan ook om je medewerkers te betrekken. Sander: ‘Ga in gesprek met ze. Waarom hebben ze gekozen voor jouw bedrijf? Waarom werken ze er graag? Wat zijn de leuke en minder leuke kanten? Waar zijn ze trots op? Vanuit deze gesprekken krijg je al snel een eerlijk beeld van jouw bedrijf. Vanuit hier bepaal je jouw positie ten opzichte van andere werkgevers.’
Jouw verhaal aantrekkelijk verpakt
Zodra je een authentiek en onderscheidend verhaal hebt breng je dit naar buiten. Weer is alleen een vacature niet voldoende. De kunst is om altijd zichtbaar te zijn met jouw verhaal, verpakt in aantrekkelijke content. Sander: ‘Wat wij bijvoorbeeld doen voor onze klanten zijn verhalen van echte medewerkers delen. Een dagje mee in de cabine van een vrachtwagenchauffeur, een week in het leven van een timmerman. Via deze verhalen leren mensen leren je bedrijf op positieve wijze kennen, het liefst nog vóórdat er een vacature open staat. Zodra dit dan het geval is, is de kans op reacties veel groter. Of nog beter: mensen gaan uit zichzelf op zoek naar een passende vacature bij jouw bedrijf.’
Verspreiden van je verhaal
Hoe en waar je deze verhalen dan verspreidt is afhankelijk van waar je doelgroep zich bevindt. Als online activatiebureau zet Triggerfish uiteraard online kanalen in: ‘Het mooie van bijvoorbeeld advertenties op social media is dat je deze heel specifiek kunt richten op mensen werkzaam in een bepaalde branche of met een bepaalde functie. Zo zet je je budget zo gericht mogelijk in.’
‘Wil je het helemaal goed doen’, vervolgt Sander, ‘dan raden we ook een aparte “werken bij” omgeving aan. Je werknemers en klanten spreken namelijk een heel andere taal. En een boodschap komt pas echt over als de ontvanger zich aangesproken voelt.’
Door te investeren in employer branding vergroot je ook de trots en betrokkenheid van huidige werknemers.
Sander van den Dries – eigenaar Triggerfish
Vergroten trots en betrokkenheid
Employer branding is dan ook waar P&O en marketing samenkomen. Dit betekent overigens niet dat het alleen is weggelegd voor grote bedrijven. Natuurlijk hoef je niet altijd groots uit te pakken, maar iedere werkgever zou moeten weten wat zijn bedrijf aantrekkelijk maakt voor werknemers en deze boodschap uitdragen. En mooi meegenomen: door te investeren in employer branding vergroot je ook de trots en betrokkenheid van huidige werknemers.