Sluit menu
Menu
Verhalen uit de regio

Van promotie naar bestemmingsontwikkeling

Het twaalfkoppige team van Marketing Drenthe gaat de schoolbanken in. Bij Cibap Next volgen de professionals vanaf september 2021 de opleiding Professioneel innoveren. ‘Nieuwe dingen leren kan spannend zijn’, zegt directeur Astrid Crum. ‘Maar je moet toch geregeld even over het randje van het ravijn kijken. Want daar groeien de mooiste bloemen.’ Met andere woorden: ga uit je comfortzone om je te blijven ontwikkelen.

Wat was de aanleiding om weer iets nieuws te leren?

‘Ons team is gebaseerd op drie pijlers: martkonderzoek en strategie, relatiemanagement en marketing/communicatie. Verkennen, verbinden en verleiden, zo zou je het ook kunnen noemen. We hebben een plan geschreven voor de periode 2021-2024. Een belangrijke switch ten opzichte van de voorgaande periode, is dat waar we ons eerst vooral richtten op promotie, we nu ook gericht zijn op bestemmingsontwikkeling. Niet alleen mensen naar Drenthe trekken dus, maar ook het aanbod van Drenthe verrassend en ‘van deze tijd’ houden. Of dat de taak is van een marketingorganisatie? Ja. Mensen denken bij marketing vaak aan promotie. Maar product is ook een belangrijke factor in de traditionele vier p’s van marketing. In Drenthe is dat product een combinatie van attracties, overnachtingsaccommodaties, restaurants en natuur. Wij willen kijken hoe we combinaties kunnen maken tussen verschillende partijen in Drenthe. Hoe we dat kunnen aanpakken, daarvoor hebben we de cursus Professioneel innoveren bij Cibap Next geboekt.’

Wat merkt Drenthe straks van wat jullie hebben geleerd?

‘Een van de ontwikkelingen waarvoor we het geleerde in gaan zetten, is het volgende: in 2023 komt er in het Drents Museum een tentoonstelling over Van Gogh en de Drentse landschappen die hij heeft geschilderd. Dat is een prachtig moment om Drenthe op de kaart te zetten. Want niet alleen de expositie is interessant voor toeristen, ook de landschappen die hij schilderde zijn te bezoeken. Om dit extra aantrekkelijk te maken, willen we bijvoorbeeld samen met andere partijen virtual reality-routes ontwikkelen. Wat we leren tijdens de opleiding, willen we ook overbrengen op andere partijen in Drenthe. Of we dat zelf doen, of dat we daar ook Cibap Next voor vragen, dat bekijken we nog.’

We willen het beste uit onszelf halen

Wat is volgens Marketing Drenthe het belang van een leven lang ontwikkelen?

‘Als mens wil ik het beste uit mezelf halen. En bij de rest van het team zie ik diezelfde behoefte. We zijn allemaal leergierig. Om nieuwe dingen te leren, moet je soms uit je comfortzone stappen. Het doet me denken aan het liedje van Veldhuis & Kemper, Ravijn. ‘Want de allermooiste bloemen groeien vlak langs het ravijn, en om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn’, zingen zij. Dat is ook mijn insteek. Alles eruit halen wat erin zit. Daar krijg je energie van. Bij Marketing Drenthe hebben we dan ook altijd budget om te leren en ontwikkelen. We doen 2 à 3 trainingen per jaar. Veel bijleren kan er overigens ook voor zorgen dat mensen sneller klaar zijn voor een nieuwe uitdaging. Dat is ok. Dat zorgt namelijk ook weer voor nieuwe collega’s met een frisse blik. De helft van ons team zit hier al langer en de helft is nieuw. Zo hebben we én continuïteit én vernieuwing.’

Waarom trainen jullie het volledige team en niet bijvoorbeeld van iedere pijler één afgevaardigde?

‘We willen als team een switch maken - van promotie naar bestemmingsontwikkeling - en samen met dezelfde mindset aan het werk zijn. Alleen dán werk je samen echt aan hetzelfde doel. Als de secretaresse iemand aan de lijn krijgt met een voorstel voor samenwerking, kan zij meteen inschatten: hé dit past misschien wel binnen ons nieuwe plan.’

Jullie ontvingen cofinanciering van Ontwikkelfonds Regio Zwolle voor de cursus. Hoe verliep de aanvraag?

‘Makkelijk. Vanuit Marketing Drenthe doe ik vaker subsidieaanvragen. Normaliter moeten we allerlei informatie verstrekken en doelen bepalen. En in de eindafrekening moeten we verantwoorden of die doelen zijn behaald. Maar bij het Ontwikkelfonds ging het heel eenvoudig. Ik heb het formulier ingevuld en de offerte van de cursus erbij gedaan. Ik ben er een halfuurtje mee bezig geweest. De verantwoording bestaat straks uit alleen: een bewijs van deelname, de factuur en een betaalbewijs. Dat was het alweer. Daarmee maakt het Ontwikkelfonds de drempel heel laag.’

Het Ontwikkelfonds maakt de drempel heel laag.

Hoe bereid jij je voor op de veranderende arbeidsmarkt?

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief vol inspirerende verhalen en handige tips!

Blijf op de hoogte