SROI: wat is het, wie heeft er iets aan en waarom zou je het stimuleren?
Datum: 21 november 2024Social Return on Investment (SROI) wordt vaak gezien als methode om te zorgen voor werk- en ontwikkelmogelijkheden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat uitgangspunt is te beperkt, vindt wethouder Gerria Toeter van de gemeente Raalte. ‘We moeten die term breder trekken, inzetten op meer bekendheid en samenwerkingen stimuleren tussen bedrijven.’
Wat verstaat u onder SROI?
‘Dat bedrijven die opdrachten voor de gemeente of andere overheden uitvoeren, bijdragen aan maatschappelijke doelen. Dit kan op verschillende manieren, zoals stageplekken aanbieden, gastlessen of lezingen geven, of door medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten. De focus ligt vaak op dat laatste. Toch zie ik dat ook maatschappelijke thema’s onderwerp kunnen zijn van SROI. Denk aan suïcide of mantelzorg. Heeft een bedrijf daar kennis over in huis, dan kan het die kennis delen en zo de bewustwording erover vergroten.’
Wat is volgens u de belangrijkste rol van de gemeente als het gaat om SROI?
‘De gemeente speelt een cruciale rol door het opnemen van een SROI-verplichting in de inkoopvoorwaarden. Dat hebben we jaren geleden met meerdere gemeenten binnen de Regio Zwolle afgesproken. Daarnaast is het belangrijk dat medewerkers van de gemeente zich bewust zijn van wat SROI inhoudt en dat zij dit actief onder de aandacht brengen tijdens het aangaan van contracten of aanbestedingen. Hierbij kunnen ze gebruikmaken van het Expertisecentrum SROI.’
Zijn er al mooie SROI-voorbeelden in Raalte?
‘Jazeker. OTOlift, een leverancier van trapliften, wilde graag een traplift schenken aan een maatschappelijke organisatie. Dat werd het Annahuis, een plek waar verenigingen en organisaties ruimtes kunnen huren. Dankzij de traplift is deze plek nu voor iedereen goed toegankelijk. Wat mij betreft een mooi voorbeeld dat SROI niet alleen hoeft te gaan over het inschakelen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook over het aanbieden van producten of diensten die maatschappelijke waarde creëren. Daarmee verbreed je bovendien de doelgroep van bedrijven die je kunt aanspreken op maatschappelijke betrokkenheid.’
Is SROI nog beter in te zetten bij het inkoopbeleid als onderdeel van Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI)?
‘Op dit moment geldt de SROI-verplichting voor aanbestedingen boven de twee ton. Wat mij betreft neem je het ook mee bij kleinere opdrachten. Daardoor betrek je meer bedrijven bij SROI-initiatieven. En dat leidt tot meer maatschappelijke betrokkenheid en effectievere samenwerkingen. Ik denk bijvoorbeeld dat sociale werkbedrijven veel voor organisaties en bedrijven kunnen betekenen. Het begint bij het stellen van de juiste vragen in de ontwikkelfase van de aanbesteding over de kansen op sociale impact. En over het breed durven denken over wat bedrijven voor elkaar kunnen betekenen.’
Welke kansen ziet u binnen de gemeente als het gaat om SROI?
‘Ik zie vooral kansen in de bekendheid van SROI en in samenwerken tussen bedrijven en organisaties. Om met het eerste te beginnen: wanneer je SROI breed onder de aandacht brengt bij medewerkers, zal het vaker onderdeel uitmaken van een aanbesteding. Misschien zelfs bij kleinere opdrachten zonder SROI-verplichting. Daarnaast merken we in onze gemeente dat veel bedrijven graag iets willen betekenen voor de maatschappij, maar zich daarbij afvragen: hoe doe ik dat? Dat speelt ongetwijfeld in meerdere gemeenten. Bij het voorbeeld van OTOlift bemiddelde de Raalter Uitdaging tussen het aanbod van het bedrijf en de vraag vanuit het Annahuis. Meer bekendheid zorgt ervoor dat je elkaar beter weet te vinden, dat er samenwerkingen ontstaan en je ondernemers handvatten geeft om iets maatschappelijk betrokkens te doen.’