Skip to main content
Verhalen uit de regio

Margé Hans van De Rheezerbelten over inclusiviteit op de werkvloer

Datum: 7 mei 2025
gastvrijheid werkt

‘Gastvrij en sociaal zijn voor je gasten én voor je medewerkers’

“Het mooie van het horecavak is dat je heel gastvrij en sociaal voor je gasten wilt zijn. Daar hoort bij dat je dat ook voor je medewerkers bent. Als je dat doet, onderneem je inclusief”, dringt Margé Hans door tot de kern van een complex onderwerp. Bij restaurant De Rheezerbelten , dat ze samen met echtgenoot Enrico runt, werken 65 personeelsleden. Ieder teamlid is uniek.  En dus werken er ook medewerkers die een afstand tot de afstandsmarkt hadden. Een verhaal over opbloeien en teleurstellingen.

Margé vertelt in het restaurant tegenover de zandverstuiving bij Hardenberg over een jongen die vast was gelopen in het leven. Bij De Rheezerbelten ontwikkelde hij zich tot volwaardig gastheer. “Hij ervaart verantwoordelijkheidsgevoel nog steeds snel als stress of druk. Bij die onzekerheid proberen we hem te helpen. Maar hij is helemaal opgebloeid en het gaat nu heel goed met hem. Dan zie je wat werk met iemand kan doen ook zeker door de sociale interactie met collega’s. Dit is echt een succesverhaal.”

Geweldig om te zien

Ook een andere medewerker, iemand met een stoornis in het autistisch spectrum, loopt al jaren rond bij De Rheezerbelten. “Als hij om 11.00 uur begint met tafels dekken, is hij om 11.10 uur klaar. Met rust, reinheid en regelmaat kan hij heel gestructureerd en snel werken. Dat is geweldig om te zien. Lastiger wordt het als het op een dag net even anders moet. Daar heeft hij moeite mee. Maar in ons team houden we daar rekening. Je weet, en dat geldt voor elke medewerker, wat iemands sterke en zwakke kanten zijn.”

Reactie van gasten

Voor gasten ligt dat soms anders, vertelt Margé. “Ik weet nog dat iemand een keer een opmerking maakte over deze medewerker. ‘Hij is heel formeel…’, zei die man. Toen ik de achtergronden vertelde, begreep onze gast precies waarom. Toch is dit waar je in de horeca soms tegenaan loopt. Je wilt in eerste instantie dat je gasten een topavond hebben. Maar het laat ook zien dat onze maatschappij nog niet voldoende is ingesteld op dat het heel normaal is dat iemand net wat anders is.”

Afscheid nemen

Soms gaat het ook echt niet goed. Margé krijgt nog buikpijn als ze vertelt over twee leerlingen van PRO/VSO die als oproepkracht  kwamen werken, waarvan ze uiteindelijk afscheid moest nemen. “Ze kregen bij ons teveel prikkels. De conclusie was dat het echt niet lukte: we merkten dat het binnen ons team begon te schuren. Onze collega’s moesten teveel extra werk opvangen. Dat voelde echt als falen. En voor deze teamleden, en hun ouders, was het wéér een teleurstelling.”

Mee mogen doen

Mooi is de samenwerking met de PRO/VSO school in Hardenberg. “Een groepje leerlingen komt elk jaar bij ons voor bedieningslessen. In de uren dat ze bij ons komen, doen ze hand- en spandiensten en helpen ze de rest van het team. Ze bloeien helemaal op. Dat is het effect van ‘mee mogen doen’. Voor ons zit daar de drive om met deze mensen te werken. Als je rekening houdt met hun behoeftes en talenten, heb je prachtige collega’s en een hele mooie aanvulling op je team.”

Niet dé oplossing

Maar werken met deze doelgroepen is niet de oplossing voor de krapte op de arbeidsmarkt, vindt Margé. “Als je op die manier aan de slag gaat met deze mensen, werkt het niet. Dan is het een toneelstukje. Je moet het in eerste instantie belangrijk vinden dat deze medewerkers onderdeel zijn van je team. Het moet bij je passen. Als dat niet het geval is, gaat het niet werken.” Ook je team moet er geschikt voor zijn, zegt Margé. Een zekere sociale inslag is cruciaal. Medewerkers moeten immers soms meer rekening houden met hun collega’s of zelf een stapje extra zetten. “Je moet een team ook mee nemen in de voorbereidingen.”

Goed werkgeverschap

Uiteindelijk zijn de verschillen met andere medewerkers niet zo groot, zegt Margé. “Zoals gezegd, ieder teamlid is uniek. Goed werkgeverschap is voor ons de basis. Wij willen goed zijn voor onze teamleden en naar ze omzien, ook als ze thuis moeilijke momenten hebben. En aan de andere kant moet je wél geschikt zijn voor dit vak. Op piekmomenten hebben wij vijfhonderd gasten op een dag. Dat moeten we als team wél aan kunnen. Wat dat betreft zitten er natuurlijk ook grenzen aan inclusief ondernemen.”

Onderdeel van de campagne Gastvrijheid Werkt!

Werken in de vrijetijdssector is méér dan een baan. Het is innovatie, gastvrijheid, technologie en vooral werkplezier. Hier bouwen we niet alleen aan vakanties en belevingen, maar ook aan de toekomst van werk! In Regio Zwolle positioneren en ontwikkelen we de sector, samen met partners, als aantrekkelijke werkgever voor iedereen. Deze campagne is een initiatief van Sectortafel Vrijetijdseconomie Regio Zwolle, waarmee we onder andere op imagoversterking van de sector inzetten en vooruitstrevende samenwerkingen en projecten aanjagen. Wil je kennismaken, heb je een idee of behoefte om te sparren? Neem contact op met netwerkregisseur Anieke van Wijnen via 06-30998767 of a.van.wijnen@zwolle.nl.