Ga naar de hoofdinhoud
Verhalen uit de regio

I’M AG(R)O: ‘We moeten veel meer in de etalage staan’

Datum: 17 juni 2025
Jan Groen

‘Kartrekker’ Jan Groen over het belang van zichtbaarheid

Kampenaar Jan Groen is kartrekker van de Agri & Food Sectortafel binnen Regio Zwolle. De eigenaar van Green Organics in Dronten heeft nog veel meer nevenfuncties op zijn visitekaartje staan. Dat hij vaak uit zijn kantoor komt is een bewuste keuze, zegt hij. “Het is belangrijk dat je als bedrijf in de etalage staat. Daarmee profileer je jezelf op de krappe arbeidsmarkt én je draagt bij aan een positief imago van onze sector.”

I’M Jan, en I’M AG(R)O fan! Met mijn verhaal doe ik mee aan de campagne I’M AG(R)O om te laten zien hoe krachtig en toekomstgericht werken en ondernemen in de agrofoodsector van Regio Zwolle is

Want lang niet iedereen ziet toekomstperspectief in een baan in de Agri & Food. Uit angst voor vieze handen, lange werkdagen of een traditionele wereld waarin geen ruimte voor innovatie is. “Dat beeld bestaat zeker, maar is al lang niet meer terecht. Onze telers gebruiken drones, robots en GPS-systemen bij het inzaaien van het land. Om maar eens een voorbeeld te noemen. Veel Agri & Food-bedrijven, zeker die binnen Regio Zwolle, zijn zeer innovatief. En naast alle moderne technieken en faciliteiten werk je in onze sector met een levend product én de dynamiek van de seizoenen. We moeten veel beter laten zien hoe aantrekkelijk die combinatie is.”

Van zaaien tot oogsten

Zelf werkt Groen al een heel leven in de branche. Een kwart eeuw geleden begon hij een groothandel in biologische groente en fruit. Bijna tweehonderd boeren tussen Groningen en Zeeuw-Vlaanderen en in Duitsland telen voor zijn Green Organics. “Wij zorgen voor de hele keten: van zaaien tot oogsten, van levering tot verwerking. Het unieke is dat wij onze producten al hebben verkocht voordat de zaadjes en planten de grond ingaan. Telers weten dus vooraf precies wat ze verdienen. En daarna profiteren ze van de expertise van onze teeltbegeleiders.”

Netwerken en samenwerken

Groen heeft voor zijn bedrijf altijd de waarde van netwerken en samenwerken ingezien. Daarom is hij betrokken bij de Sectortafel, netwerk Agrofood Dronten, PEC Zwolle United en bij landelijke organisaties. Groen is bijvoorbeeld voorzitter van BioNederland,  een belangenvereniging voor biologische handel en verwerkers. Ook is hij sinds kort portefeuillehouder Agri & Food in  de Economic Board Regio Zwolle. “Voor een deel beschouw ik die functies als ontwikkelingswerk. Ondernemers onderschatten vaak het belang van onze sector. Zelfs in onze regio is wel eens gediscussieerd over de zin van de Sectortafel Agri & Food, terwijl hier 70 procent van het landoppervlak is ingericht op onze sector en het in veel gebieden een bepalende factor is voor de vitaliteit van de lokale economie en de maatschappij. Dan is zo’n discussie best zorgelijk. Ook daarom is het goed dat we veel meer vertellen wat onze waarde is.”

Contact met onderwijs

Green Organics geeft regelmatig masterclasses op Aeres Hogeschool en andere onderwijsinstellingen. Samen met Marianne Besselink van het Zone.college (de groene vmbo- en mbo-opleider in Oost-Nederland) werkt Groen bovendien aan een betere afstemming tussen onderwijs en bedrijfsleven. “Ook daarbij draait het wat mij betreft om zichtbaarheid. We laten jongeren zien wat onze bedrijven te bieden hebben. In onze sector, waarin de focus ligt op de eigen onderneming, zijn we dat niet gewend. We zijn te vaak intern gericht. Maar we profiteren allemaal van een positief ondernemersverhaal. Dat straalt af op de look & feel van de hele sector. Bovendien: uit onderzoek blijkt dat bedrijven die zich proactief laten zien, makkelijker medewerkers aan zich weten te binden.”

Arbeidsmarkt

Daarmee is het bruggetje naar de arbeidsmarkt gelegd. Het niet altijd even positieve imago van de sector is een extra handicap in een tijd waarin een vacature allang niet meer garant staat voor tientallen sollicitatiebrieven. “Vermoedelijk denken jongeren dat wij volgens traditionele patronen georganiseerd zijn. Maar bij Green Organics zijn flexibel en parttime werken ook allang ingeburgerd. Als werkgever moet je mee met veranderingen, anders roest je vast in je eigen cement. En we staan aan de vooravond van grote veranderingen in onze sector. Bedrijven die stil blijven staan, gaan het niet redden. Zeker niet op de arbeidsmarkt.”

Kennis delen en uitwisselen

Ook medewerkers van Green Organics gaan figuurlijk vaak de boer op, vertelt Groen.  “Wij stimuleren dat ze netwerkbijeenkomsten bezoeken en daar kennis opdoen én delen. Uitwisseling met andere sectoren vind ik ook belangrijk. Daarom ben ik blij met cross-overs binnen de sectortafels van Regio Zwolle. Er liggen duidelijke kruisverbanden met Transport & Logistiek, Techniek & Energietransitie en wat mij betreft ook de Creatieve industrie. Mensen uit de kunst en cultuur kunnen ons helpen bij het vertellen van ons verhaal aan specifieke doelgroepen en ons helpen meer out of the box te denken.”

Arbeidspool

Jan Groen ziet tenslotte kansen voor een ‘arbeidspool’. “Wij moeten veel meer gaan nadenken over uitwisselen van medewerkers. Als een bedrijf tijdelijk geen plek heeft voor iemand, moeten andere bedrijven een seintje krijgen. Zo zorg je dat mensen voor onze sector behouden blijven. Dat soort samenwerkingen zijn wat mij betreft essentieel, want ondanks alle technologische vooruitgang blijven mensen ons belangrijkste kapitaal. Ons voedsel komt in de toekomst echt niet uit een 3D-printer. En onze sector is bij uitstek een bedrijfstak waarbij je helpt om de wereld een beetje mooier te maken. Het is op veel terreinen een sector om trots op te zijn.”

I’M AG(R)O, en jij?

I’M AG(R)O is een campagne van de Sectortafel AgriFood Regio Zwolle. In deze campagne delen we inspirerende ondernemersportretten en verhalen van sleutelfiguren over de toekomst van werk en ondernemerschap in de agrofoodsector.

Volg ons op LinkedIn voor meer verhalen, inzichten en updates.
Heb je vragen over de sectortafel? Neem dan contact op met netwerkregisseur Anieke van Wijnen via a.van.wijnen@zwolle.nl of 06 – 309 987 67.