Ga naar de hoofdinhoud
Verhalen uit de regio

I’M AG(R)O: De gezondheidszorg en de agrosector met elkaar verbinden’

Datum: 17 juni 2025

De missie van ERF-1

Irene Prinsen-Bruins van ERF-1 buiten IJsselmuiden heeft een missie. Ze wil de gescheiden werelden van gezondheidszorg en de agrosector dichter bij elkaar brengen. “De healthsector zou met het aanbieden van gezonde en duurzame voeding meer het goede voorbeeld kunnen geven. Dat is toch de basis voor een goede gezondheid. En de agrarische sector zou veel meer de nadruk op gezonde voedselproductie moeten leggen.”

I’M Irene, en I’M AG(R)O fan! Met mijn verhaal doe ik mee aan de campagne I’M AG(R)O om te laten zien hoe waardevol en inspirerend werken en ondernemen in de agrofoodsector van Regio Zwolle is.

Maar die voedseltransitie is voor de meeste agrariërs nu ook geen topprioriteit, weet Prinsen-Bruins. Boeren willen hun grond vooral zo efficiënt mogelijk gebruiken. Gezonde voeding zet plat gezegd de omzet onder druk. Ook consumenten maken hun culinaire keuzes vaak op basis van geld. “Je ziet het aan de reclames: die zijn bijna altijd gericht op goedkoop voedsel en bijna nooit op gezond voedsel. Terwijl je eet om gezond te blijven.”

En zelfs de sector die primair verantwoordelijk is voor die gezondheid, maakt keuzes meestal op economische gronden. “Het verdienmodel in de health is gebaseerd op pilletjes en niet op gezond eten. Waarom worden in ziekenhuizen geen biologische maaltijden geserveerd, terwijl algemeen bekend is dat goed eten veel invloed heeft op de gezondheid en het welzijn van mensen?”

Cirkel van invloed

Prinsen-Bruins combineert zelf beide sectoren. Ze studeerde voeding&diëtetiek in Nijmegen en werkte daarna in het Deventer ziekenhuis. In 2010 raakte ze weer nauw betrokken bij de boerderij van haar ouders in de Mandjeswaard. Samen met haar broer en zus besloot ze dat ze het bedrijf wilde voortzetten. “Ook in die tijd speelde al de onvrede over voeding die we zo goedkoop mogelijk moesten leveren. We wilden onze cirkel van invloed vergroten.”

Dat begon met het experimenteren met zelf gemaakte vanillevla. Ze schreef wat winkels in de regio aan en die bleken wel interesse te hebben in het zuivelproduct uit de eigen streek. Ondertussen heeft ERF-1 een uitgebreid assortiment met eigen producten die verkrijgbaar zijn in een brede regio rondom Kampen. Ook komen veel mensen boodschappen doen op het erf. ERF-1 breidde vorig jaar de eigen shop flink uit. Tot de klantenkring behoren ook de camperaars die met hun onderkomen op wielen graag overnachten op het erf.

Verhaal vertellen

Die gasten passen goed binnen de bedrijfsvisie van ERF-1. Naast gezond voedsel (puur), samenwerken aan een beter voedselsysteem (balans) is verbinding daarin het kernwoord. Veel schoolklassen en andere gezelschappen bezoeken het bedrijf. Ze luisteren dan naar het verhaal over het eeuwenoude erf. Al in 1431 streek de eerste boer neer op deze historische plek. De familie Bruins vormt de volgende in een reeks van zeker tachtig voorgangers.

“Ik vind die bezoeken heel belangrijk. Vergeet niet dat veel mensen helemaal niet weten waar hun voedsel vandaan komt. Toch zie ik wel een kentering: je ziet de vraag naar gezonde voeding toenemen. En daar ligt echt een kans voor onze sector. Ik noem het zelf ‘agro-diëtetiek of agro-diëtisme’.  We mogen mensen inspireren met onze gezonde producten. Ik zie ons bedrijf als een plek waar je wordt geïnspireerd om bewust te leven met gezonde voeding als belangrijk onderdeel. Het is belangrijk dat we ons verhaal nog meer uitdragen. Daarom wil ik meer workshops, lezingen en e-learnings gaan geven.”

Speelveld van de boer

De agrarische sector is niet de meest makkelijke voor het maken van plannen, weten ze bij ERF-1 uit ervaring. “De discussie over de fosfaatrechten zette de toekomst van ons bedrijf een paar jaar geleden op het spel. Later riep Tjeerd de Groot van D66 dat de Nederlandse veestapel gehalveerd moest worden, terwijl voor ons bestaansrecht uitbreiden misschien wel de beste keuze was. Dat is het speelveld van de boer: je bent volop bezig met het spel en vervolgens verandert de politiek de regels. Gelukkig hebben we vastgehouden aan onze droom.”

Dat betekent dat broer Klaas-Jan koos voor verplaatsen van het melkveebedrijf. Dat is nu niet meer bij de ouderlijke boerderij, maar verderop in de Mandjeswaard gevestigd. Bij ERF-1 wordt het vlees van het eigen vee wel verkocht. “Uiteindelijk is bij ons 1 plus 1 vijf: wij produceren zelf, verkopen aan grote bedrijven én particuliere consumenten, vertellen ons verhaal en ontvangen gasten op ons erf. Al die verschillende poten versterken elkaar en geven ons de mogelijkheid om door te groeien.”

Rijke geschiedenis

En daarmee heeft ERF-1 ook na zeshonderd jaar boeren toekomst. “Door die rijke geschiedenis voel ik me sterk geworteld op deze plek. Dit is onze boerderij en hier voel ik mij thuis. Hier zetten we het werk van meer dan tachtig voorgangers voort. En hier kunnen we laten zien wat er komt kijken bij het maken van gezonde voeding. Openheid is belangrijk voor onze sector. Ik merk dat mensen ons verhaal interessant vinden. Als we dat verhaal allemaal gaan vertellen, kiezen jonge mensen uiteindelijk ook eerder voor een toekomst in onze sector.”

I’M AG(R)O, en jij?

I’M AG(R)O is een campagne van de Sectortafel AgriFood Regio Zwolle. In deze campagne delen we inspirerende ondernemersportretten en verhalen van sleutelfiguren over de toekomst van werk en ondernemerschap in de agrofoodsector.

Volg ons op LinkedIn voor meer verhalen, inzichten en updates.
Heb je vragen over de sectortafel? Neem dan contact op met netwerkregisseur Anieke van Wijnen via a.van.wijnen@zwolle.nl of 06 – 309 987 67.