Skip to main content
Verhalen uit de regio

Creatieve sector kiest mensen die ‘anders’ kijken, denken en doen

Datum: 2 maart 2020

Met maar liefst 40.000 werkenden in creatieve beroepen is creativiteit in Regio Zwolle sterk vertegenwoordigd. Toch staan werkgevers van onder meer marketingcommunicatiebureaus en online platforms voor de continue uitdaging om medewerkers te vinden en binden. ‘Onze software developers worden 5 à 6 keer per week benaderd door recruiters’, zegt Schoen. Eén van de oplossingen is de inclusieve arbeidsmarkt, met ruimte voor mensen die ‘anders’ kijken, denken en doen.

Yillmaz Schoen, CEO TradeCast TV en Erik Smeele, eigenaar Stunned communicatie en vorm

Even voorstellen:

Yillmaz Schoen: CEO TradeCast TV, een videoplatform waarmee mensen en organisaties een eigen (online) tv-zender kunnen beginnen.

Erik Smeele: Eigenaar Stunned communicatie en vorm, voor communicatie tussen mensen en merken.

Waar lopen jullie tegenaan als werkgever, op het gebied van human capital?

Erik Smeele en Yillmaz Schoen in koor: ‘Schaarste’.

Yillmaz Schoen: ‘De personeelsmarkt is overspannen. Recruiters bieden bedrijven als TradeCast zelfs stagiairs aan, waar ze een bemiddelingsfee van 6.000 euro voor rekenen. En onze eigen software developers worden 5 à 6 keer per week benaderd door recruiters. Gelukkig werken wij bij TradeCast met unieke technologie, die anderhalf jaar geleden nog niet eens bestond. Daar willen developers graag aan meewerken. Wat het ons bedrijf wel moeilijk maakt, is dat we zoeken naar mensen met de combinatie technologische kennis en creativiteit. Dat maakt de vijver om uit te vissen kleiner.’

Erik Smeele: ‘Die jacht op mensen is bij een communicatiebureau als Stunned minder heftig, maar neemt zeker toe. Dat komt ook doordat techniek meer en meer met ons werk verweven raakt; communicatie is verschoven naar online. Opleidingen hebben er moeite mee om mensen op te leiden die beide kanten van ons vak beheersen.’

Waar halen jullie mensen de kennis ‘van nu’ dan vandaan?

Erik Smeele: ‘We gaan graag naar sprekers, jongens die met voeten in de klei staan en de allerlaatste ontwikkelingen kennen. We kunnen het het onderwijs ook niet kwalijk nemen dat ze die meest recente kennis niet in huis hebben. De ontwikkelingen gaan zo snel, daar kun je de curricula niet op afstemmen.’

Yillmaz Schoen: ‘Daarom is ‘een leven lang leren’ belangrijk. De opleiding brengt je in een richting, maar binnen die richting moet je je continu bijscholen. Willen blijven leren is de belangrijkste skill die op school moet worden meegegeven.’

Speelruimte. De manier om mensen in ontwikkeling te houden

Yillmaz Schoen

Hoe geven jullie je mensen de kans om te blijven leren?

Erik Smeele: ‘Wie een opleiding wil volgen, wordt daarin gefaciliteerd in tijd en financiën. Verder geven we het team tijd om naar workshops te gaan, trainingen te volgen of online de ontwikkelingen in ons vakgebied bij te houden. En als iemand iets tegenkomt dat voor ons werk relevant is, zetten we het in de appgroep van ons team.’

Yillmaz Schoen: ‘Speelruimte. Dat is bij ons de manier om mensen in ontwikkeling te houden. Op vrijdagmiddag mag iedereen met zijn eigen development bezig. Ze mogen doen wat ze willen. Het grappige is, bijna nooit doet iemand iets puur voor zichzelf, ze komen bijna altijd met een oplossing voor een uitdaging die we eerder die week tegenkwamen.’

Erik Smeele: ‘In de creatieve sector is je werk je hobby. Dan is het leuk om daarmee bezig te zijn.’

Yillmaz Schoen: ‘Dat merken wij ook. Wij hebben klanten aan de andere kant van de wereld en hebben dus te maken met verschillende tijdzones. Dat betekent dat we ’s avonds laat of ’s morgens vroeg mails moeten beantwoorden. In ons team doet men dat uit zichzelf.’

Hoe houden jullie – in een markt waar wordt getrokken aan mensen – je medewerkers ‘binnenboord’?

Yillmaz Schoen: ‘Iedereen die bij ons werkt, kan ergens anders meer geld verdienen en er ook nog een dikke auto bij krijgen. De keerzijde is, dan komen ze veelal in een saaie kantooromgeving. Bij TradeCast werken we aan een nieuw fenomeen: mensen en organisaties kunnen hun eigen (online) tv-zender beginnen. Laatst ging Herman Vinkers met ons in zee. Zijn shows zijn nu tegen betaling via TradeCast over de hele wereld te bekijken. Dat is een succes voor ons team. Net als prijzen die we winnen en buitenlandse klanten die voor ons kiezen. Op zulke momenten drinken we een borrel. Samen successen vieren is belangrijk in een creatieve omgeving.’

Erik Smeele: ‘Wij hebben op kantoor ‘de champagneplaat’, oftewel een paar platen in ons plafon waar we champagnekurken tegen aan laten ploppen wanneer we wat te vieren hebben. Bij iedere deuk van een kurk zetten we de datum van die dag. We begonnen hiermee toen we een pitch wonnen. Sindsdien is onze belangrijkste bedrijfsregel: er moet altijd een fles champagne koud liggen.’

Is ‘de inclusieve arbeidsmarkt’ een oplossing voor jullie personeelsschaarste?

Erik Smeele: ‘Gemiddelde mensen – waarvan er de meeste rondlopen in de wereld – komen met gemiddelde ideeën. De definitie van creativiteit is anders kijken, denken en doen. Daar heb je dus juist mensen voor nodig die anders zijn, anders acteren en dus onderscheidend zijn. In de creatieve sector vinden wij het dus vrijwel een pluspunt als er ‘iets’ met iemand is.’

Yillmaz Schoen: (lachend) ‘Als je bijvoorbeeld op mij stempels wil drukken, is je stempelkussen snel leeg. Ik denk dat ik dankzij wat autistische trekken een geweldige focus op mijn vak heb en die wereld kan doorgronden. Dat was ook nodig, om vanuit niets een start-up in de vorm van een videoplatform te beginnen, iets dat nog helemaal niet bestond. Als werkgever moet je herkennen welke talenten iemand – vaak juist vanwege zijn ‘stempel’ – heeft én hoe je die de ruimte geeft.’

Creativiteit is ‘anders’ kijken, denken en doen. Daarvoor zijn mensen nodig die anders zíjn

Erik Smeele

In december 2019 werd het initiatief ‘Creative Works’ in één klap bekend in Regio Zwolle. Creatieve professionals in de regio verenigen zich. Wat draagt dat bij aan jullie uitdagingen op het gebied van human capital?

Yillmaz Schoen: ‘Werkgevers, werknemers en zelfstandig professionals uit de creatieve sector zoeken elkaar dankzij Creative Works meer op. Van nature gingen we allemaal onze eigen weg. Nu denken we met elkaar mee. Ambtelijk en in sommige sectoren gebeurde dat al in Regio Zwolle. Nu dus ook in de creatieve sector. Dat helpt ons ook als het gaat om het vinden van geschikte mensen. Toevallig heeft Erik laatst iemand aangenomen die eerder bij mij werkte. Ik zag toen al potentie in diegene, vanwege ondernemerschap, alleen dat kwam in de functie bij ons toen niet uit de verf.’

Erik Smeele: ‘En wij vielen inderdaad voor datzelfde talent. En bij ons sluit het wel aan op de taak die er ligt. Ik bel ook wel met andere werkgevers in de creatieve sector. Dankzij Creative Works hebben we elkaars nummers en is een appje snel gestuurd: ‘ik zie dat jullie een vacature hebben, zitten tussen de sollicitanten nog mensen die niet op jullie profiel passen, maar wel op dat van ons?’ Creative Works gaat op verschillende manieren mensen bij elkaar brengen. Bijvoorbeeld middels het tiendaagse art- en designevent Proto Zwolle, met workshops, lezingen en gelegenheid voor ontmoeting in de creatieve sector. Eindexamenkandidaten van creatieve opleidingen presenteren hun werk en het bedrijfsleven is welkom om daar nieuw talent te ontmoeten.’

Hoe blijven jullie in de toekomst mensen upgraden?

Erik Smeele: ‘De meeste mensen beginnen in een vak, maar komen in de loop van hun carrière op iets anders uit. Dat is ook de ontwikkeling die wij onze mensen kunnen en willen bieden. Wij hebben bij Stunned geen functies als ‘chef’ of ‘hoofd’, dus onze mensen kunnen zich op inhoud verder ontwikkelen. Bijvoorbeeld van projectmanager naar communicatiestrateeg.’

Yillmaz Schoen: ‘Ons ‘hoofd marketing’ heeft zich ontpopt tot beste salespersoon.’

Erik Smeele: ‘Het is belangrijk om je medewerkers kansen te bieden. Wij hebben meerdere mensen in een uitvoerende creatieve rol gehad, die aangaven de conceptuele kant op te willen, dus vanaf een wit vel papier communicatieconcepten bedenken. Wij zeggen dan, ‘is goed, wat heb je nodig van ons? En ga maar aan de slag.’ Ongeacht of wij denken dat die persoon dat kan. Het gaat wel eens goed en wel eens niet goed. Dat maakt niet uit. Want in plaats van frustratie of een stop in de ontwikkeling, krijgt diegene de kans en blijft ‘ie in beweging.’